مش چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مش محصولی است که با استفاده از نوع خاصی از میلگرد یا آرماتور ساخته می شود و در بتن ریزی سازه های کوچک و بزرگ کاربرد فراوانی دارد. این ورق های فلزی تقویت شده استحکام و مقاومت بتن را افزایش می دهند و این ویژگی مش کاربرد آن را در سازه های بتنی افزایش می دهد. ظاهر این محصول شبیه توری های فلزی است و در پروژه های بتن ریزی ممکن است با دو گزینه متفاوت برای تقویت استحکام آن مواجه شده باشید:

  1. میلگرد
  2. شبکه مش

مقاومت کششی یکی از مهمترین ویژگی ها در انتخاب مش و میلگرد است، زیرا می تواند مستقیماً از ایجاد ترک و شکاف در بتن جلوگیری کند. بنابراین انتخاب و استفاده از این دو گزینه بسته به عوامل مختلف ممکن است کاربردهای متفاوتی داشته باشد.

مش چیست؟

مش که نام لاتین آن WELDED WIRE MESH است از میله های فولادی تشکیل شده است که به صورت افقی و عمودی به یکدیگر جوش داده می شوند. میلگردها با یکدیگر زاویه قائمه تشکیل می دهند و محل تلاقی، محل جوش خوردن میلگردها است که باعث عدم حرکت میلگردها شده و در نتیجه مش تولید شده دارای استحکام و مقاومت بالایی می باشد و این دلیل استفاده از این محصول در صنایع مختلف از جمله کشاورزی و ساختمان می باشد. مش با ضخامت میلگرد و اندازه فنر آن تشخیص داده می شود. توری ها بنا به درخواست و نیاز مشتری با ابعاد مختلف تولید می شوند که متداول ترین ابعاد آن 2*6 می باشد. در ادامه بررسی این سازه فلزی باید به این نکته نیز اشاره کنیم که برخی تصور می کنند این محصول مش در واقع نوعی ورق مشبک است در حالی که شباهت هایی بین این دو محصول وجود دارد اما یکسان نیستند. ورق توری بسیار منعطف هستند و به راحتی در هر جهت خم می شود، در حالی که شبکه میلگرد به دلیل مواد اولیه (مقاطع فلزی) به اندازه توری فلزی انعطاف پذیر نیست. همچنین یکی دیگر از مولفه هایی که بین این دو محصول تفاوت ایجاد می کند، مواد اولیه در ساخت آنهاست. در برخی موارد ورق های مش از ورق های فلزی نیز ساخته می شوند، اما محصول مورد نظر تنها با جوشکاری یا اتصال میله های آجدار ایجاد می شود.

تولید مش چگونه است؟

مش ها توسط ماشین های صنعتی تولید می شوند که عملکرد دقیق و ظریفی دارند. مش ها از میلگردهایی به ابعاد ۶ متر در ۲ متر تشکیل شده است که مواد اولیه آن متنوع است. میلگردها نیز ساده یا آجدار هستند، اگر این میلگردها از کربن سرد ساخته شده باشند (از میلگردهای A3 یا A4 استفاده کنید) محصول نهایی انعطاف پذیر نخواهد بود، اما از استحکام بالاتری برخوردار است. (توری مش فولادی یا مش جوشی )

سیم های صفحه توری معمولاً با جوش یا از طریق بافندگی به هم متصل می شوند. میلگردهای استفاده شده با کشیده شدن توسط دستگاه در یک سری قالب گرد به قطر مورد نظر می رسند. بر این اساس شبکه مش به دو نوع طبقه بندی می شود: توری مش جوشی و توری مش بافته شده (غیر جوشی). مش جوش داده شده از ردیف ها و ستون هایی از میله های موازی تشکیل شده است که با زاویه ۹۰ درجه به یکدیگر جوش داده شده اند. پس از آماده شدن میلگرد در قطر مورد نظر، در چند ردیف در دستگاه جاسازی شده و جوشکاری انجام می شود، به این صورت که در محل اتصال خطوط عمود بر خط موازی جوش ایجاد می شود و این فرآیند برای هر ردیف انجام می شود.

این دستگاه معمولاً میلگردها را با استفاده از مقاومت الکتریکی به عنوان منبع حرارت جوش میدهد. اگرچه می توان از روش های جوشکاری دیگری نیز استفاده کرد، اما این روش معمولاً جزو مقرون به صرفه ترین گزینه ها برای تولید مش است. صفحات مش به ابعاد مناسب بریده شده و در نهایت یک صفحه توری فولادی صاف و سخت ایجاد می شود. در ساخت میلگردهای توری از میلگردهای ضد زنگ و گالوانیزه استفاده می شود تا مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی داشته باشد و در محیط مرطوب دوام خوبی از خود نشان دهد.

مش فولاد 369

انواع شبکه های مش

شبکه های مش نیز بر اساس نوع اتصال و تولید به دو گروه کلی تقسیم می شوند که از جهت های مختلف حائز اهمیت است زیرا برخی از کارشناسان تنها نوع خاصی از پیکربندی این شبکه میلگرد را تایید می کنند. در ادامه، هر دو روش ساخت این محصول را به تفصیل بررسی می کنیم.

مدل جوش

این دسته از محصولات با کمک جوش های متعدد پیکربندی و تولید می شوند و همین امر آن ها را از سایر نمونه های غیر جوشی متمایز می کند. باید گفت که این دسته از محصولات در صنعت مش از مقبولیت بیشتری برخوردار است و بسیاری از مشتریان نیز ترجیح می دهند محصولی را خریداری کنند که با این روش تولید می شود. از محصولات این روش برای تقویت بتن در فونداسیون ساختمان استفاده زیادی می شود.

مدل بدون جوش

متخصصان محصولات گروه دوم را بر خلاف مدل های جوشکاری با ابزارها و تکنیک های دیگر متصل می کنند. به طور کلی برای ساخت توری میلگرد بدون استفاده از جوش از دو روش استفاده می شود:

  • استفاده از انواع مفتول های فلزی
  • قرار دادن میلگردها در یکدیگر یا به اصطلاح بافتن آن ها

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، مش فولادی جوشی در مقایسه با سری های غیر جوشی کاربرد بیشتری دارد، البته محصولات دسته دوم نیز کاربرد خاص خود را دارند.

انواع مش از نظر جنس

به طور کلی توری های مش در دو نوع مش جوش آجدار و مش پیش جوش ساده تولید و به بازار عرضه می شوند. اما در دسته ای دیگر توری های مش به سه دسته پانلی، آجدار و استیل تقسیم می شوند. نوع توری از مفتول مشکی، آهنی یا مفتول گالوانیزه می باشد که باید با توجه به نوع کاربرد و کیفیت مورد نیاز انتخاب شود به عنوان مثال دوام مش های گالوانیزه بسیار بیشتر از مش های آهنی است.

توری مش استیل

یکی دیگر از انواع پرکاربرد توری مش، نوع استیل آن است. این نوع توری مش در کارهای تولیدی و ساختمانی خاص مانند صنایع شیمیایی، هوافضا، صنایع غذایی، صنایع نفت و گاز و مواردی از این قبیل کاربرد به سزایی دارد. به همین دلیل خود مش استیل دارای گریدهای مختلفی می باشد که یکی از پرکاربردترین آنها گرید ۳۰۴ است که به راحتی در بازار یافت می شود. مزیت این توری های مش مقاومت بالای آن ها در برابر شرایط جوی مختلف و یا مواد مورد استفاده است. به عنوان مثال رطوبت، مواد شیمیایی و مواد اسیدی همه چیزهایی هستند که به مقدار زیاد در محیط صنعتی وجود دارند و در صورت استفاده از مواد دیگر دیری نمی گذرد که خورده و زنگ می زند و باید تعویض شود. گرید دیگری از توری فولادی که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد، گرید ۳۱۶ است. قیمت این گرید بالاتر از ۳۰۴ است اما مقاومت بالاتری نشان می دهد. یکی از مهمترین عناصر مقاومتی در این نوع مش، وجود مولیبدن است که باعث افزایش قیمت توری برای تولید گریدهای با مقاومت بالاتر می شود. در واقع استفاده از مولیبدن مقاومت توری را در برابر خوردگی به میزان قابل توجهی افزایش می دهد به همین دلیل می توان آن ها را با خیال راحت در محیط های مرطوب یا اسیدی استفاده کرد.

مش فولاد 369

توری مش فولادی

مش فولادی یا آهنی علاوه بر آهن از آلیاژهای دیگری نیز در آن استفاده می شود که در سازه ها کاربرد فراوانی دارد در نتیجه می توان از آن ها در مکان های مختلف استفاده کرد. معمولا از این نوع توری مش برای دیوارها و تولید قطعات پیش ساخته، کف سالن ها یا انبارها، در فرودگاه ها، ساخت مترو، تونل ها و پارکینگ ها استفاده می شود. مهم ترین دلیل استفاده گسترده از توری های آهنی و فولادی استحکام بالای آنهاست.

نحوه استفاده از مش در شبکه میلگرد

از کاربردهای توری می توان در قسمت های مختلف سازه از جمله کف سازه و داخل بتن اشاره کرد. این روزها یکی از متداول ترین روش های ساخت و ساز در پروژه های ساختمانی به استفاده از مش در شبکه میلگرد اختصاص دارد. علاوه بر این، طبق استانداردهای ایران، مش دارای ساختار هندسی میلگردها است که در زوایای قائم نسبت به یکدیگر قرار گرفته و در تمام نقاط تقاطع به یکدیگر جوش داده شده است. در فرآیند ساخت مش مانند خرپا از میلگرد برای جلوگیری از کاهش سطح مقطع، باید از روش جوش مقاومتی یا همان نقطه جوش استفاده شود.

کاربردهای مش فولادی

همانطور که گفتیم این محصول در صنایع ساختمانی و صنعتی کاربرد فراوانی دارد و برای تقویت بتن، فونداسیون ها، دیوارها و سقف ها استفاده می شود. از جمله کاربردهای توری های مش می توان به ساخت و ایجاد کف ساختمان، حصارکشی و ایجاد موانع برای انبارها و کارخانجات نام برد و به دلیل داشتن ابعاد گوناگون پاسخگوی نیازهای این بخش خواهد بود. کاربرد جالب دیگر این محصول گاهی در سقف کامپوزیت مترو و تونل های آن و همچنین در صنعت پل سازی و کانال های آبرسانی استفاده می شود. در صورت مرتبط بودن فونداسیون اعم از سدسازی و پل سازی شبکه میلگرد مش با میلگردهای ضخیم ۲*۶ و یا ابعاد درخواستی مهندسان در اختیارشان قرار می گیرد. استفاده از مش این روزها در کشور ما به یکی از متداول ترین روش های ساخت ساختمان ها و پروژه ها تبدیل شده است.

تفاوت بین میلگرد و توری مش چیست؟

عوامل متعددی وجود دارد که این دو محصول را از یکدیگر متمایز می کند و بر اساس نیازهای کیفیت و تقویت می توانید هر یک از آن ها را که مناسب پروژه است، انتخاب کنید.

برخی از مهمترین عوامل انتخاب عبارتند از:

ترک خوردن و شکستن

مشکل میلگردها و شبکه های توری این است که نمی توانند از ترک خوردن بتن جلوگیری کنند، با این حال می توانند به تقویت بتن کمک کنند تا میزان ترک خوردگی و شکستگی را کاهش دهند. معمولاً توصیه می شود توری های مش را در نقاط میانی دال های بتنی (صفحات تخت بتنی) و در عمق ۵ سانتی متر نصب کنید.

ضخامت

استفاده از توری مش و میلگرد در ضخامت صفحات بتنی با یکدیگر متفاوت است. استفاده از این میلگردهای تقویت کننده با توجه به نیاز پروژه متفاوت است. ضخامت دال های بتنی یک عامل مهم در تصمیم گیری بین مش و میلگرد است. اگر ضخامت دال کمتر از ۳۰ سانتی متر باشد استفاده از توری بهتر است و اگر ضخامت دال بیشتر از ۳۰ سانتی متر باشد می توانید در صورت نیاز از انواع میلگردها استفاده کنید.

هزینه

معمولا شبکه های توری فولادی قیمت کمتری نسبت به میلگردها دارند. توری مش از میله های نازک تری تشکیل شده که از مواد کمتری برای تولید آن استفاده می شود. از طرفی حالت مشبک آن ها در حین نصب نیاز به کار زیادی ندارد بنابراین نسبت به میلگردها مقرون به صرفه تر هستند. در عین حال، برای نصب میلگردها به نیروی کار بیشتری نیاز است، از این رو هزینه های آن بیشتر است.

مشکلات نصب

نصب میله ها و توری های مش یکی از مواردی است که ممکن است شما را به چالش بکشد. معمولا این مواد در قسمت مرکزی بتن قرار می گیرند. به همین دلیل تخصص افرادی که این کار را انجام می دهند بسیار مهم است.

مش فولاد 369

مزایای شبکه مش

با توجه به طراحی این محصولات در ساختمان، مش ها مقاومت قابل توجهی در سازه های بتنی ایجاد می کنند و دارای خواص مکانیکی و شیمیایی می باشند. همچنین به دلیل مشبک بودن این محصولات دارای اتصال قوی بوده و با توجه به جنس خود در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند. انتخاب صحیح انواع آن برای پروژه های ساختمانی استحکام سازه را افزایش می دهد. دیگر مزایای مش عبارتند از:

  • مقرون به صرفه بودن در مقایسه با سایر روش های افزایش استحکام
  • داشتن مقاومت بالا به دلیل وجود جوش های نقطه ای و گره های منظم
  • سهولت حمل و نقل و کاهش هزینه های نصب
  • افزایش سرعت عملیات سیم کشی نسبت به روش های دیگر
  • رعایت کامل مقررات ساختمان
  • استفاده بهینه از میلگرد

چگونه مش با کیفیت را از بی کیفیت تشخیص دهیم؟

اگر در زمینه ساخت و ساز تخصص ندارید، اما نیاز به خرید توری مش یا سایر انواع مش فلزی دارید، می توانید از توضیحاتی که در زیر ارائه کرده ایم استفاده کنید و تنها در چند دقیقه اطلاعات مفیدی به دست آورید تا در نهایت این توانایی تشخیص را داشته باشید. برای خرید ایمن و اقتصادی بهترین نوع مش و میلگرد مهمترین چیزی که باید ذکر شود این است که می خواهید از مش خود برای چه استفاده کنید؟ به عنوان مثال برای سازه های ساختمانی در قسمت فونداسیون از مش های با میله های ۸ به بالا استفاده می شود. مثال دیگر استفاده از ساختمان های امنیتی یا دیوارهای طلافروشی ها هست که برای به حداکثر رساندن امنیت این دیوارها می باشد و در نتیجه از میلگردهای ۶ و کوچکتر از آن  استفاده می کنند.

قیمت توری مش یا توری جوشی

قیمت این محصول به سیم یا میلگرد دیگری که در آن استفاده می شود بستگی دارد، زیرا قیمت میلگرد با ضخامت بالاتر بیشتر است، بنابراین توری مش یا توری جوشی تولید شده با ضخامت بالاتر قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. رایج ترین انواع مش با استفاده از میلگرد با قطر ۶ میلی متر ساخته می شود ولی میلگردهای ساده و از نوع آجدار با قطر ۸ میلی متر کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان دارند.

انواع مش موجود در بازار

توری صنعتی در سه نوع در بازار موجود است:

  • مش فولادی
  • مش آجدار
  • مش پنلی

مش های فوق از سه نوع مفتول زیر تولید می شوند:

  • مفتول گالوانیزه
  • مفتول آهنی
  • مفتول اسید شوره

از موارد فوق مفتول آهن و اسید شوره بیشتر استفاده می شوند.

مش فولاد 369

ابعاد مش

کارخانه های تولید مش با توجه به نیاز مشتری از او سفارش می گیرند و مش را تولید و تحویل می دهند. مش ها با توجه به نوع میلگرد از ۶ تا ۱۶ متغیر است. فاصله بین هر میلی بار مشخص است و پرطرفدارترین مش در بازار ۲۰*۲۰، ۱۵*۱۵ و ۱۰*۱۰ است به طوری که فاصله هر میله به ترتیب ۲۰، ۱۵ و ۱۰ سانتی متر است. این فاصله یا مربع یا مستطیل است و ابعاد این چشمه ها بین ۵ تا ۴۰ سانتی متر است. مش ها به دلیل مواد مورد استفاده و جوش نقطه ای بودن آن ها برای پیمانکاران و مهندسان ساختمانی بسیار مقرون به صرفه تر هستند. ابعاد هر ورق مشبک نیز بنا به درخواست مصرف کنندگان متفاوت است، رایج ترین نوع تولید که معمولا به صورت آماده موجود است، ۲*۶ متر می باشد.

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید توری مش در انواع مختلفی تولید می شود که هر کدام کاربردهای فراوان و متنوعی در انواع سازه ها دارد. در واقع استفاده از مش در ساخت و ساز، علاوه بر تقویت سازه، کار را بسیار ساده می کند و علاوه بر هزینه، در زمان پروژه نیز صرفه جویی می شود. استفاده از توری های مش مناسب با مواد مقاوم برای کاربردهای مختلف حائز اهمیت است.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , قیمت مش , آخرین قیمت مش , قیمت روز مش , قیمت میلگرد , آخرین قیمت میلگرد , قیمت روز میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: